wtorek, 22 lutego 2011

Wskaźniki analizy fundamentalnej: C/Z

Porównując spółki występujące na GPW widzimy kolumny z oznaczeniami C/Z, C/W, Z/A. Są to podstawowe wskaźniki analizy fundamentalnej. Co mówią te oznaczenia i jaki mają one wpływ na podejmowanie decyzji inwestycyjnych? O pierwszym z tych wskaźników w dzisiejszym wpisie.

C/Z (w wersji angielskiej P/E) – jest to chyba najpopularniejszy ze wskaźników oceny atrakcyjności akcji. Oznacza on stosunek ceny rynkowej danej akcji do zysku netto na jedną akcję spółki.


Porównując ten wskaźnik z wskaźnikami innych analogicznych spółek można zaobserwować, czy dana spółka jest prze-, lub niedowartościowana. Im spółka ma niższy wskaźnik C/Z tym bardziej jest niedowartościowana. Może być to sygnałem do okazyjnego zakupu (w parze z odpowiednimi wartościami innych wskaźników). Natomiast zbyt duża wartość tego wskaźnika może wskazywać na przewartościowanie spółki, bądź też spekulacje „grubasów”. Wzrost kursu giełdowego akcji powoduje także automatyczny wzrost tego wskaźnika.

Przy wykazaniu ujemnego zysku wartość C/Z przybiera również wartości ujemne. Zmiany zysku z jednej akcji dokonywane są kwartalnie, natomiast cena akcji ulega zmianie na każdym notowaniu – automatycznie gdy cena się zmienia = zmiana wskaźnika C/Z

Wskaźnik C/Z powinien być porównywany w odniesieniu do wskaźników danej branży. Tylko wyznaczanie go na tle spółek zajmujących się tą samą dziedziną gospodarki ma sens i pozwala wyciągnąć w miarę rzetelne wnioski.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz